Opvallend zijn de perfecte uitvoering en komische details van zijn ingrepen. De Haan maakt objecten, dat kunnen sculpturen zijn, maar ook foto’s of video’s die voortvloeien uit een onderzoek. Zijn werken zijn vervreemdend, de absurdistische kant van zijn nog jonge oeuvre zorgt vaak voor een grote glimlach.

De digitale collages van De Haan zijn erg geliefd. Zijn vorige edities waren in korte tijd uitverkocht. Heel leuk dat we nu de speciale editie Twisted Roads kunnen presenteren.

 

Willem de Haan, Twisted Roads (2022), in een notenhouten baklijst

Willem de Haan
Twisted Roads (2022)

 

 

Hallo Willem, kun je iets vertellen over deze bijzondere editie?

Voor de pandemie bezocht ik Marokko voor de tweede keer. Tussen het bijna uit de bocht vliegen door, maakte we een aantal stops in het Atlasgebergte. Zo ook bij de Dadèskloof. De manier waarop die kronkelwegen je perspectief beïnvloeden, als je van boven op de berg de vallei in kijkt, fascineerde me enorm.

Uiteindelijk is een gevonden beeld van de wegen naar die Dadèsvallei de basis geworden voor deze digitale collage, waaraan ik een selectie andere kronkelende afdalingen van over de wereld heb toegevoegd om het duizelingwekkende perspectief van boven op die bergtop te verbeelden.

 

Willem de Haan, Beach Day

Eigenlijk zijn je digitale collages een buitenbeentje in je beroepspraktijk toch? We kennen je vooral van je ruimtelijke ingrepen in binnen- en buitenland.

Het maken van digitale collages is ontstaan vanuit een beeld dat per ongeluk ontstond tijdens het maken van een schetsontwerp voor een ander werk in photoshop. Toch zie ik een hele sterke link tussen mijn collages en mijn werken op locatie. Ik maak namelijk ook in mijn sculpturale werk voornamelijk gebruik van bestaand beeld. Veel van mijn installaties zijn exacte replica’s van objecten die ik ergens ben tegengekomen, geplaatst in een nieuwe context.

 

Willem de Haan, Metrostation Eekteweg

Zo heb ik een exacte kopie gemaakt van Metrostation Delfshaven in Rotterdam, en deze meer dan honderd kilometer verderop in een weiland in de buurt van Okkenbroek geplaatst om de suggestie van een ondergrondse hogesnelheidsverbinding tussen de Nederlandse periferie en het stedelijk centrum te creëren. Dat is in feite ook knip- en plakwerk, alleen kan ik een fysiek metrostation niet uitknippen en op pakken, dus moet ik het zelf nabouwen.

 

Willem de Haan, Set Piece (Fire Place, 2022), spruce wood, multiplex, plexiglass, carpet, shoes, headphones, postcard and books, 190 x 150 x 175 cm

Met welke projecten ben je momenteel bezig?

Op het moment ben ik een groot project in Wenen aan het voorbereiden. Er is daar zeven kilometer buiten het oude centrum een nieuwe satellietstad, Seestadt, in aanbouw. De helft van de wijk is al af en wordt sinds een jaar bewoond, de andere helft lijkt nu nog op een woestijn, waar al wel wegen doorheen lopen met zelfs een compleet functionerend maar ongebruikt treinstation.

De komende tijd ga ik in gesprek met de pioniers die als eerste inwoners de nieuwe identiteit vormen van deze plek, om vervolgens deze zomer te werken aan een reeks objecten in de publieke ruimte van Seestadt die een fictieve geschiedenis van deze nog relatief geschiedenisloze plek suggereren.

 

Willem de Haan, Traffic Mirror

Waar kunnen we je werk zien binnenkort?

Buiten de straten van Seestadt is mijn werk binnenkort ook te zien bij groepstentoonstellingen in Museum De Warande in Turnhout, Convent Sant Agustí in Barcelona en A.topos in Venetië. Ik werk op het moment aan de sculpturale scenografie van de VBCN OPEN tentoonstelling die in September in het CODA in Apeldoorn opent. Genoeg kansen om elkaar binnenkort dus eens in het echt te zien. Tot dan!

 

Curtain (Yellow) 2022

Onlangs presenteerde Willem de Haan een aantal nieuwe werken, waaronder dit rolmaatgordijn, in de tentoonstellingsruimte van TTHQ. De werkruimte van de grafisch ontwerpers van Team Thursday werd zo gescheiden van de presentatie.

 

Curtain (Yellow) 2022

 

Het bericht WILLEM DE HAAN – Twisted Roads (2022) verscheen eerst op We Like Art.