Studio Thomas Trum met Two Curved Lines

Enorme viltstiften, wegmarkeringsmachines en kwasten gemonteerd aan boormachines worden stuk voor stuk ingezet om tot nieuwe ontdekkingen te komen. Trum pioniert door te vertrouwen op trial-and-error: juist door de uitkomst van zijn experimenten niet te kennen, ontstaan er composities vol energie en snelheid.

 

Presentatie Thomas Trum in de Artspace van de AkzoNobel Art Foundation (2021)

De toonaangevende AkzoNobel Art Foundation bestaat 25 jaar, dat moet gevierd worden. Om de feestvreugde te vergroten ontwikkelde de Art Foundation samen met We Like Art een aantal scherp geprijsde jubileum-edities van geliefde kunstenaars uit de collectie. Deze werken in oplage worden aangeboden aan de medewerkers van AkzoNobel. Om zo thuis te kunnen genieten van een stukje van de collectie.

Een beperkt aantal exemplaren is beschikbaar voor de volgers van We Like Art. Hieronder een overzicht van de beschikbare edities van Thomas Trum. De overige jubileumedities vind je hier: LINK.

 

Thomas Trum in zijn studio

Hoe begin je aan een nieuw werk of een nieuwe reeks werken?

Een nieuw werk vertrekt vaak vanuit inspiratie uit nieuwe technieken of materialen. Zo heb ik twee jaar geleden een dag met de wegbelijningsmannen van Heijmans meegedraaid, dat was een vertrekpunt om met wegbelijning machines te gaan werken.

Die machine heb ik nu gebruikt voor de editie van AkzoNobel. Die processen zijn vaak best langdurig, opgedane kennis of inspiratie kan weer later een toepassing vinden in een werk.

 

Colorchangingline in de studio (2019)

Bestaat er voor jou zoiets als een gemiddelde werkdag qua indeling en bezigheden?

Ik probeer een strak ritme te vinden in mijn werk. Als ik studio tijd heb begin ik vaak om 07:30 uur op de studio met een espresso en dan de mail door te nemen. Vervolgens duik ik snel de rest van de dag de werkplaats in. Vaak tot 18:00 uur.

Kun je voor ons je atelier omschrijven?

Mijn atelier is eigenlijk een grote ruimte waar alle plekken met elkaar in verbinding staan. Het is een oude loods van 180m2 met een grote raampartij op het westen, waar aan het einde van de middag de zon lekker binnen komt.

 

Thomas Trum werkend aan Two Curved Lines

Achter in mijn werkplaats heb ik een opslag gebouwd met stellingkasten en daarboven op een kantoor waar ik computerwerk kan doen. 50m2 Van mijn studio is werkruimte. Het liefste werk ik altijd aan een project te gelijk, dus dat betekent wel dat ik vaak goed moet opruimen. Ik kan beter werken in een lege ruimte.

Je maakt veel werk waarbij de handeling van het schilderen, verf spuiten dan wel inkt opbrengen centraal staat. Hoe is dit zo gekomen?

Ik denk dat het met mijn achtergrond van graffiti en huisschilder te maken heeft. Ook ben ik al heel mijn leven enorm geïnteresseerd in sporen maken, vooral sporen van grote voertuigen fascineren me.

 

Show @ Galerie Vivid, Rotterdam

Schildersgereedschappen hebben uiteraard bepaalde eigenschapen die weer zorgen voor een specifiek spoor. De gereedschappen waar ik mee werk kies en ontwikkel ik zorgvuldig bij het beeld dat ik wil gaan maken. Uiteindelijk zijn mijn werken vaak snelle simpele handelingen die uit enkele lijnen bestaan.

 

Colorchangingline (2019)

Wanneer is een werk voor jou af?

Als het een bepaalde perfectie heeft bereikt, een werk moet er altijd zo simpel en minimaal mogelijk uit zien. Ik maak ook echt heel veel werken die nooit iemand ziet.

 

Studio met Two Curved Lines van Thomas Trum in progress

Kun je iets vertellen over Two Curved Lines (2020), de serie van 75 werken voor AkzoNobel?

Dit is een serie werken die bestaat uit een continue doorgaande kleur veranderende lijn, waar bij een lijn twee keer over het oppervlak gaat.

Ik maak veel werken met kronkelende lijnen waar cirkels in ontstaan, die maak ik met viltstiften. Bij deze werken is gebruik gemaakt van een moderne airless verfspuit die op een statief is gemonteerd. Vervolgens draait het oppervlak rond en blijft de verfspuit op dezelfde plek. Er ontstaan zo een perfecte curves in het werk.

De lijnen in de werken sluiten dus eigenlijk allemaal op elkaar aan, waardoor ik denk dat het een interessante serie is. De kleuren zijn gemaakt met de mengpasta pigmenten die in de Sikkens mengmachines zitten, met Acomix om precies te zijn.

 

5 werken uit de reeks bij We Like Art op kantoor

Is het bijzonder om voor een bedrijf als AkzoNobel een nieuwe serie werken te maken?

Uiteraard, ik ben nogal een verf-nerd, hoe vet is het dat het grootste verfbedrijf ter wereld geïnteresseerd is in mijn werk; één en al compliment.

Wil je nog iets kwijt over de Akzo Nobel als bedrijfscollectie?

Het is één van de meest interessante bedrijfscollecties die ik zo ken met veel grote voorbeelden. Uiteraard omdat ik met name erg geïnteresseerd ben in schilderkunst, en de collectie bevat waanzinnige werken, denk aan Robert Zandvliet of Bernard Frize.

 

Poolcafe, foto: Rubén-Dario

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?

Ik zit te denken om een cursus sneeuwschuiven te gaan oefenen. Wat mij een ultieme bij baan lijkt, is in de winter bij hevige sneeuwval in een formatie van meerdere sneeuwruimers over snelwegen rijden om deze weer vrij te maken. Eigenlijk ultieme lijnen trekken.

Daarnaast ben ik bezig om mijn werk vergroten, dus kijken of andere elementen zoals hoogwerkers of assistenten kunnen resulteren tot een grotere schaal. Denk aan minimum van 10m2, en daarin echt de grens opzoeken.

 

 

Speciale AkzoNobel Editie

 

Collect The Collection edities in de AkzoNobel Artspace

Thomas Trum studeerde aan de Design Academy Eindhoven in 2014 and was een resident aan de Calcutta Art Research Foundation in 2016. Hij had tentoonstellingen in Het Noordbrabants Museum, Mini Galerie, Galerie Vivid, Het Nieuwe Instituut, Gerhard Hofland Gallery, De Kunsthal, The Hole Gallery (NY), Designmuseum Gent en bij Galerie Conrads in Berlijn. Zijn werk is vertegenwoordigd in talloze collecties.

 

Het bericht THOMAS TRUM – Two Curved Lines (2020) verscheen eerst op We Like Art.