POPEL COUMOU – Paper and Light

POPEL COUMOU – Paper and Light

Hoe komen haar architectonische en poëtische beelden tot stand? Popel Coumou maakt veel schetsen en werkt daarna aan een tweedimensionale maquette. Deze collage van verschillende lagen papier vormt de basis van haar werk.

 

Tentoonstelling ‘Paper and Light’ in Fotomuseum Den Haag

De collage van verschillende lagen minutieus gesneden papier wordt belicht van achteren, en vervolgens fotografeert ze deze ‘kijkdoos’ met haar camera. Zo krijgen de collages een nieuwe dimensie en ontstaat er een nieuw venster, een nieuwe wereld. De beelden worden vervolgens afgedrukt, ook dat proces gebeurt heel precies, Popel Coumou is steeds in-control.

 

Portret Popel Coumou

Deze manier van collages maken ondersteunt haar in het sturen van de kijkrichting en zo kan ze de grafische vormen van de ruimtes naar haar eigen hand zetten. Echt handwerk, zegt Coumou zelf, de uitgeschoten snij-lijntjes in het papier benadrukken dit en zorgen voor extra gelaagdheid in het beeld.

Edo Dijksterhuis zei het mooi onlangs in Parool:

“De voorstelling is bij haar eigenlijk arbitrair, een uitnodiging om voorbij het oppervlak te kijken naar wat nodig is om die voorstelling te creëren: kleur, compositie en bovenal licht.

Coumou is als een goochelaar die open en bloot uitlegt hoe een truc werkt en je er toch elke keer weer laat instinken. Wie goed kijkt, ziet imperfecties in de knipsels waarmee ze haar beelden opbouwt: een hoekje van een stoel, een rafelrandje aan een tafel. Nog makkelijker is te zien dat dit collages zijn. De maker strijkt de gestapelde laagjes niet eens goed glad en laat ze rustig omkrullen bij de hoekjes.

Maar zet twee stappen achteruit en ja hoor: je ziet, nee, je voelt de diepte en de ruimte.”

 

Tentoonstelling ‘Paper and Light’ in Fotomuseum Den Haag

Wij zijn heel blij dat we je een mooie keuze aan werken uit 2003 tot en met 2019 van Popel Coumou kunnen laten zien. We vroegen haar naar haar manier van werken, haar studio en naar haar solo in Fotomuseum Den Haag.

Kun je voor ons je studio beschrijven?
In mijn studio staan drie werktafels zodat ik aan meerdere ideeën tegelijk kan werken. De muren en tafels liggen en hangen vol met werk, losse schetsen en proefjes waar ik mee bezig ben.

In de kasten staan doosjes die per project of jaar gevuld zijn zodat ik makkelijk het basismateriaal voor mijn foto’s terug kan vinden. Mijn studio is de plek waar ik vrij en ongestoord voor me uit kan staren en alles uit kan proberen wat in me opkomt.

Zo ontstaan de beste dingen. Het is enerzijds een overdaad aan visuele prikkels maar voor mij ook een zekere rust. Door mijn werk zo om me heen te hebben kom ik tot nieuwe inzichten.

 

Portret in studio Popel Coumou

Wat is je favoriete materiaal om mee te werken?
Papier is het materiaal waar ik al jaren mee werk en wat ik nog altijd graag gebruik. Er zijn zo veel verschillende soorten papier met elk hun eigen karakter, en daarbij print ik ook foto’s die ik vervolgens weer gebruik binnen mijn palet van gekleurd papier.

Klei is een materiaal wat ik van 2003 tot 2006 veel gebruikt heb en sinds 2017 weer langzaam ter hand heb genomen om opnieuw mee te experimenteren.
Verder experimenteer ik graag met materialen die mijn pad kruisen terwijl ik werk. Liefst zijn het materialen die ik zelf binnen mijn studio kan bewerken. Zo kan ik alles zelf doen en spelenderwijs van alles uitproberen.

 

Tentoonstelling Cultural Museum Mechelen, Belgie

Hoe ziet je dag eruit?
Ik begin mijn dag meestal rond 9 uur. En afhankelijk van afspraken of het thuisfront ben ik daar tot ± 17 uur. Als ik met iets bezig ben ga ik, met een kopje thee erbij, meteen van start. Als ik nog zoekende ben begin ik met struinen door mijn schetsen, werk en gemaakte foto’s. Ik teken het een en ander en meestal ben ik dan in de loop van de dag wel iets aan het maken en werk ik al neuriënd met mijn koptelefoon op door tot ik naar huis moet.

 

Atelier Popel Coumou

Wat doe je zoal in je atelier?
Zoeken, spelen, experimenteren, schetsen, snijden, belichten, fotograferen en plezier hebben. En natuurlijk op z’n tijd wanhopig zijn 😉 als ik denk dat ik mijn beste werk gemaakt heb en het me nooit meer gaat lukken iets beters te maken. Door in een vrije flow te blijven en alles te maken en uit te proberen wat in me op komt, komt er altijd vanzelf iets op mijn pad om verder te onderzoeken en uit te werken.

 

Tentoonstelling ‘Paper and Light’, Fotomuseum Den Haag

Kun je vertellen hoe je aan een nieuw werk begint?
Dat is niet iets wat volgens een vast patroon verloopt. Door bijna elke dag te werken of in elk geval met m’n werk bezig te zijn en niet bang te zijn stomme dingen te doen en zo het toeval toe te laten ontdek ik nieuwe interessante wegen om te onderzoeken. Alles wat ik gaandeweg aan interessante dingen tegenkom hang ik aan m’n muur om op een gegeven moment, als de tijd rijp is, verder uit te werken.

 

Opstelling in tentoonstelling ‘Paper and Light’, Fotomuseum Den Haag

Wat laat je zien in je tentoonstelling in Den Haag?
In de projectzaal van het Fotomuseum laat ik nieuw werk zien wat ik speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt heb. Ik wilde voor deze tentoonstelling mezelf uitdagen nieuwe stappen te zetten. Dat is gelukt.

Ik benader de ruimte van het museum zoals ik normaal de ruimtes benader in mijn 2D collages. Je loopt als het ware mijn wereld in. Er is voor de tentoonstelling ook een speciaal lichtplan gerealiseerd. Voor de toeschouwer die tijd neemt zal het licht langzaamaan veranderen in de ruimte en zo voor alle werken, met name voor de lichtbakken, elke keer een andere kijkervaring opleveren. Zo geeft het werk zich in stappen prijs.

 

Popel Coumou, 93_Untitled (2015)

Kun je iets vertellen over je twee recente edities?
Deze edities heb ik gemaakt om mijn boek “Paper and Light” te kunnen bekostigen die inmiddels gepubliceerd is.

Het stilleven is een reprise van de miniatuur klei stillevens zoals ik ze maakte in 2003. De opmars naar de hernieuwde serie stillevens waarvan nu een selectie in het fotomuseum hangt. Ik vind het een feest hoe met de fotografie het gevoel voor schaal volledig verloren gaat en ik zo op de grens van realiteit en fictie kan balanceren met mijn werk.

 

Twee recente edities – Untitled (Stilleven) en Untitled (collage) (2019)

Ook de collage is een eerste werk dat een nieuwe serie heeft ingeluid. Het werk is opgebouwd uit foto’s van luchten waardoor ik geen licht meer hoef toe te voegen omdat het verloop van licht al in de foto’s van de luchten verscholen zit.

Het papier is een “levend” materiaal wat een nieuwe dimensie toevoegt aan mijn werk en bij veranderend omgevingslicht van uiterlijk veranderd. De collages dienen niet langer alleen maar als basis voor de foto maar zijn nu afwisselend met de foto’s soms ook een werk op zichzelf.

 

Popel Coumou – A PAPER PERSPECTIVE – Torch Gallery, 2021

Wat zijn je plannen voor de komende tijd?
De tentoonstelling in het Fotomuseum is een eerste opstap geweest naar het maken van collages als werk op zich. Dit wil ik graag verder uitbouwen. Een belangrijk aspect daarbij is voor mij het balanceren tussen abstractie en herkenbare realiteit. Het is mooi als een werk zich niet in één oogopslag prijsgeeft en op meerdere manier te interpreteren is. Dus weer opnieuw spelen, experimenteren en plezier hebben op deze nieuwe ontdekkingstocht.

 

 

Popel Coumou, 04_Untitled Stilleven (2003)

Popel Coumou (1978, Velsen) had onder meer tentoonstellingen FOAM, Huis Marseille, TORCH Gallery, Amsterdam, Museum Valkhof, Collectie DE GROEN Arnhem en nu in Fotomuseum Den Haag. Haar werk is opgenomen in diverse collecties, onder meer: Museum Het Domein, Sittard, Kunst Museum Den Haag, Foam Amsterdam, Huis Marseille Amsterdam, AMC Amsterdam, Collectie Buitenlandse Zaken en Bouwfonds Nederlandse Gemeenten.

 

Portret Popel Coumou, film door Gerrit Schreurs in opdracht van Fotomuseum Den Haag. Popel vertelt in haar studio over haar manier van werken, en je ziet de opbouw van de tentoonstelling. Echt een aanrader.

 

Hieronder staan diverse werken van Popel Coumou. De werken zijn vaak beschikbaar in 2 formaten, elk in een oplage van 5. In onze webshop zie je of het bewuste werk ook in een maat groter beschikbaar is. We kunnen de werken ook met artglass voor je laten inlijsten. Alle werken kunnen gekocht worden met de KunstKoop van het Mondriaanfonds. Als je vragen hebt, we helpen je graag verder.

 

Popel Coumou in Huis Marseille

Het bericht POPEL COUMOU – Paper and Light verscheen eerst op We Like Art.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *